Winkelwagen
info@easyhometrainer.nl

Klantenservice

085 - 303 5281

Ma-za 09:30 - 16:30

Thuis fitness: Alles wat je moet weten over het sporten

Thuis Fitness: Alles wat je moet weten over het sporten

De Coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer mensen zijn die ervoor kiezen om van huis uit te sporten. Logisch, bij het thuis fitness heb je nu eenmaal geen last van andere mensen om je heen. Nu is het wel zo dat lang niet iedereen weet waar hij of zij moet beginnen als het aankomt op de conditie opbouwen zonder hulp van de sportschool. Om je net even wat beter op weg te helpen hebben we in dit artikel dé belangrijkste informatie over het thuis fitnessen en sporten voor je op een rijtje gezet. Door dit artikel goed door te nemen kom je in ieder geval niet meer voor verrassingen te staan!

Het belang van cardio

Voordat we kijken naar de beste vormen van cardio om even kort stil te staan bij de vraag waarom het eigenlijk zo is waarom je met name in deze tijden aan de slag gaat met beweging. Waarom zou je namelijk het sporten niet gewoon een paar maanden overslaan? De belangrijkste reden is natuurlijk het feit dat sporten echt ontzettend goed voor je is. Over de laatste jaren is duidelijk geworden dat sporten veel meer kan doen dan alleen het opbouwen van je conditie. Door te sporten ben je namelijk in staat om op een gezonde manier door het leven te gaan. Zo zorgt sport en beweging er onder andere voor dat je hart gezond blijft. Hart- en vaatziekten komen veel voor in ons land. Door voldoende te bewegen is het mogelijk om de kans op deze ziektes of aandoeningen aanzienlijk te verminderen.

Maar dit is niet de enige reden waarom sporten zo belangrijk is. Tijdens deze Corona tijden zijn er veel mensen die last hebben van een somber gevoel. Ze kunnen hun collega’s niet altijd zien en voelen zich toch een beetje eenzaam. Door te gaan sporten is het mogelijk om op een natuurlijke manier geluk hormonen aan te maken. Tijdens het sporten komen er namelijk verschillende stoffen vrij. Twee van deze stoffen, serotonine en dopamine, zorgen voor een beter gevoel. Dit kan er dan ook voor zorgen dat je je na een intensieve workout op een hometrainer fiets gelijk een stuk beter zal voelen dan voorheen. Dit laat zien dat thuis fitnessen of sporten juist op dit moment van noodzakelijk belang is.

Hoe conditie opbouwen - beste vormen van cardio

Wil je gezond door het leven gaan dan is het dus handig om aan een bepaalde vorm van cardio te de doen. Door middel van cardio is conditie opbouwen voor iedereen mogelijk. Nu is het wel zo dat er ontzettend veel vormen van cardio te vinden zijn. Welke vormen van cardio zijn nu het beste voor in huis? We hebben het wat makkelijker voor je gemaakt door hieronder de beste vormen van cardio voor je onder elkaar te zetten:

|Een hometrainer fiets

De eerste, en ook gelijk beste optie is om te kiezen voor een hometrainer fiets. Door middel van deze handige aanwinst ben je in staat om op een eenvoudige manier te trainen. Het bijzondere aan een hometrainer fiets is dat je niet alleen aan je conditie kunt werken, maar dat je ook nog eens aan een vorm van krachttraining doet. Een hometrainer fiets maakt het namelijk mogelijk om ook je armspieren en je rug te betrekken tijdens het trainen. Doordat er veel spiergroepen aan worden gepakt tijdens het trainen weet je zeker dat je een intensieve training achter de rug kunt hebben. Daar komt bij dat je veel verbrand tijdens deze vorm van cardio nu er zoveel spiergroepen betrokken worden. Ben je van plan om binnenkort af te vallen dan komt dit zeker van pas. Daarbij raden we de volgende hometrainers aan: 

Schwinn Airdyne AD8i HIIT Airbike

Inspire Cardio Strider 3.1

 

Een ander voordeel is het feit dat je met een hometrainer in staat bent om de lat elke keer wat hoger te leggen. De meeste hometrainers zijn voorzien van verschillende trainingsprogramma’s. Door middel van deze programma’s is het mogelijk om af te wisselen en om het net even een stapje lastiger te maken voor jezelf. Binnen no time zal je hierdoor zelf aan je conditie kunnen werken. Het laatste voordeel is dat je een hometrainer fiets eigenlijk overal in huis neer kunt zetten. Doordat hij betrekkelijk weinig ruimte in beslag neemt is het niet nodig om een hele kamer in te richten voor het sporten. Dit maakt het dan ook gelijk een zeer toegankelijke optie om voor te kiezen.

| Een bootcamp in de tuin

Het is ook mogelijk om een bootcamp te doen. Een bootcamp is eigenlijk een soort combinatie tussen krachttraining en cardio. Tijdens deze training volg je vaak een bepaald soort circuit. Het leuke van een bootcamp is dat je deze vaak geheel online kunt volgen. Er zijn meer dan genoeg video’s op YouTube te vinden die je laten zien welke oefeningen je moet doen en wat de juiste manier is om ze te doen. Wel is het zo dat je voor een bootcamp de nodige spullen nodig hebt. Zo wordt er vaak gewerkt met een zware zak die opgetild moet worden. Als alternatief kun je natuurlijk ook gewoon je eigen rugzak vullen met wat zware flessen.

|Hardlopen in de buurt

De laatste mogelijkheid is om te gaan hardlopen bij jou in de buurt. Hoewel dit natuurlijk niet echt aangemerkt als thuis fitnessen of sporten is het wel een goede vorm van beweging als je niet zoveel zin hebt om naar de sportschool te gaan. Tijdens het opbouwen is het eenvoudig om jezelf uit te blijven dagen en om zo op een goede manier aan je conditie te werken. Het nadeel van het hardlopen is natuurlijk wel dat je sterk afhankelijk bent van het weer. Aangezien het nog wel eens wilt regenen in ons land is dit niet bepaald de beste optie voor in de herfst- en wintermaanden.

Hoewel er dus genoeg vormen van cardio te vinden zijn om te kiezen voor het opbouwen van je conditie is de hometrainer fiets toch wel dé beste optie om voor te kiezen. Door middel van een hometrainer fiets weet je zeker dat je altijd in staat bent om te gaan sporten, ook wanneer het buiten niet zo’n lekker weer is. Daar komt bij dat je relatief weinig ruimte nodig hebt voor deze aanwinst. Niet voor niets dat zoveel mensen kiezen voor een hometrainer fiets in huis.

Handige afvallen tips voor tijdens op de hometrainer

Kies je ervoor om thuis conditie op te bouwen met behulp van een hometrainer dan kan je de nodige hulp wel gebruiken. Veel mensen die graag willen afvallen weten niet echt waar ze op moeten letten. We hebben hieronder de beste afvallen tips voor je onder elkaar gezet. Door deze tips toe te passen bij het doen van je cardio is het echt een stuk makkelijker om snel van jouw vakantiekilo’s af te komen:

|Begin altijd rustig aan – deze tip lijkt juist het tegenovergestelde te zijn van wat je voor ogen hebt.  Is het niet juist goed om gelijk super hard te trainen op je hometrainer fiets? Als je een beginner bent is het een stuk beter om het rustig aan te doen. Dit komt voornamelijk door het feit dat je lichaam nog niet gewend is aan deze vorm van cardio. Door het rustig aan te doen zal je het langer vol kunnen houden, hierdoor verbrand je tijdens de training waarschijnlijk meer. Wij raden aan om altijd rustig aan te beginnen voor zo’n 15 tot 20 minuten om de spieren even los te maken. Hierna kan je altijd harder gaan fietsen als je dit wilt. 

|Fiets op een lege maag – mocht je graag zo snel mogelijk willen afvallen dan is het mogelijk om cardio te doen op een lege maag. Op een lege maag trainen zorgt er namelijk voor dat het lichaam niet het eten gebruikt als energie, maar dat glucose in de vetcellen wordt aangesproken. Dit zorgt ervoor dat het lichaam eigenlijk een soort oventje wordt. Van belang is wel dat je niet te hard van stapel loopt als je op een lege maag traint. Het is dus handiger om op een lege maag een lange tijd te fietsen op een wat lager niveau. Om de tijd te doden kun je er natuurlijk altijd even een tablet bij pakken om een filmpje te kijken.

|Hou je hartslag bij – deze tip behoort echt thuis in deze afvallen tips. Het is verstandig om je hartslag bij te houden tijdens het trainen. Dit maakt het namelijk mogelijk om te trainen in een bepaalde hartslag zone. Zo is het goed om te trainen met een hartslag die 60 tot 80% bedraagt van je maximale hartslag. De meeste hometrainer fietsen zijn voorzien van ingebouwde hartslag monitoren. Mocht jouw hometrainer deze nu niet hebben dan is het altijd nog mogelijk om een losse hartslagmeter aan te schaffen. Als alternatief kun je ook een activity tracker kopen, deze is namelijk ook in staat om je hartslag te trainen bij het sporten.

|Geef HIIT een kans – deze tip is ideaal voor iedereen die al voor een langere tijd sport en die zichzelf echt even uit wilt dagen. Het is met een hometrainer fiets super eenvoudig om een HIIT training te doen. De afkorting HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Tijdens deze training doe je eigenlijk korte stukjes met een zeer hoog vermogen. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld 20 seconden zo hard mogelijk fietst als je kan en dat je vervolgens een minuut lang rustig fietst. Dit doe je voor bijvoorbeeld een periode van 20 minuten. Door de hoge intensiteit is het mogelijk om tijdens de training echt ontzettend veel calorieën te verbanden, ideaal voor tijdens het afvallen.

|Plan meerdere trainingen in – het is altijd het beste om meerdere trainingen per week te doen. Wil je jouw conditie opbouwen of graag afvallen dan is het handig om minimaal 3 keer per week te trainen. Drie losse trainingen van een korte duur zijn beter dan een lange training. Het is dan ook niet noodzakelijk om een uur lang op je hometrainer fiets te zitten. Door meerdere trainingen in te plannen is het ook nog eens mogelijk om makkelijker af te vallen. Zo is het mogelijk om de bovenstaande HIIT training te doen op een maandag en om op woensdag juist weer een minder intensieve training te doen. Dit zorgt ervoor dat het sporten leuk blijft en dat je nog sneller jouw doelstellingen kunt behalen.

Onze beste HIIT trainer:

Octane Max Trainer MTX - HIIT

Voorbeeld training voor de hometrainer

Om dit artikel af te sluiten hebben we wat leuks voor je. Voor alle beginners hebben we hieronder een toegankelijke hometrainer fiets cardio training voor je opgenomen. Middels deze training is het opbouwen van conditie een fluitje van een cent. Het staat je natuurlijk altijd vrij om je eigen draai mee te geven aan de training als je dit wilt. We zijn uitgegaan van een bepaald aantal RPM, dit zijn ook wel het aantal keren wat je rondgaat in een minuut. Dit getal kan je altijd terugvinden op je hometrainer zelf. Weet dat het niveau kan verschillen van apparaat tot apparaat, kijk dus even zelf hoe het gaat.

  1. Warming up – 10 minuten op level 2 tussen 70 en 80 RPM
  2. Training – 10 minuten op level 5 tussen 70 en 80 RPM
  3. Training – 5 minuten op level 6 tussen 70 en 80 RPM
  4. Training – 5 minuten op level 7 tussen 65 en 75 RPM
  5. Cool down – 5 minuten op level 1 in onder 60 RPM

We hopen dat je dankzij de informatie uit dit artikel in ieder geval een beter beeld hebt gekregen bij het doen van thuis fitness. Door fit te blijven is het mogelijk om deze rare tijden op een goede manier door te komen. Met een hometrainer fiets of met andere sportapparatuur is het dan ook echt niet meer noodzakelijk om naar de sportschool te gaan als je aan jouw conditie wilt werken. Blijf zeker even hangen om nog veel meer leuke blogs te lezen over het thuis sporten!

 

Toegevoegd aan winkelwagen!
info@easyhometrainer.nl Free shipping when you order over XX You Have Qualified for Free Shipping Spend $x to Unlock Free Shipping You Have Achieved Free Shipping Free Shipping For Over $x to info@easyhometrainer.nl You Have Achieved Free Shipping